مزایا و معایب ساعت های بدون باطری(اتوماتیک) چیست - گالری ساعت اکسو

امروزه در صنعت ساعت سازی از دو روش برای تامین نیروی محرکه ساعت­های مچی استفاده می شود، که همین سبب ایجاد تفاوت در نوع ساعت های مچی شده است. بدین صورت که برخی از ساعت های مچی از باطری، برای تامین نیروی محرکه خود استفاده می کنند که ساعت های کوارتز نامیده می شوند و برخی دیگر بدون باطری می باشند و از طریق حرکت مچ دست، و طی یک فرآیندی نیروی حرکت عقربه ها و موتور را تامین می کنند، که به ساعت های اتوماتیک و یا خودکار شهرت دارند.

جالب است بدانید که معمولا افراد کلکسیونر در این زمینه، ساعت­های اتوماتیک را برای خرید ترجیح می دهند و نظرشان بر این است که مهارت خاصی و همچنین مهندسی دقیقی سبب طراحی این نوع ساعت های پیچیده شده است. اما در مقابل شاهد هستیم که ساعت های کوارتز هم به دلیل مناسب بودن جهت استفاده روزمره و همینطور قیمت مناسبشان، مشتریان قابل توجهی نیز دارند. قطعا می توان گفت که هر دو مدل، از ارزش و بهای بالایی برخوردار می باشند، ولی از نظر نوع عملکرد تفاوت بسیاری بین آنها وجود دارد.

wall-street-watches

شما باید قبل از خرید یک ساعت مچی، به خوبی از تفاوت ساعت‌های خودکار و باتری دار آگاه باشید. طبیعی است که هدف شما از خرید ساعت رفع نیازها و بهره گیری از کارآیی های خاص آن می باشد، لذا کارکردهای مهمی همچون نمایش درست و دقیق زمان و کیفیت ساعت از جمله مواردی می باشند که حتما باید به آن ها توجه کنید. همیشه در مورد اینکه کدام یک از ساعت های اتوماتیک و باطری دار بر دیگری برتری دارند بحث وجود دارد، اما باید مزایا و معایب ساعت اتوماتیک را با کوارتز مقایسه کنید، که ما در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و معایب ساعت های بدون باطری و به تعبیری ساعت های اتوماتیک و یا خودکار آشنا کنیم.

ساعت اتوماتیک

چند سالی است که با پیشرفت علم و تکنولوژی بوجود آمده در صنعت ساعت سازی، شاهد یک تحول بزرگ در این حوزه می باشیم، و می توانیم بگوییم که با عرضه مجدد ساعت های اتوماتیک توسط کمپانی های بزرگ و کوچک ساعت سازی به بازار، رونق عجیبی در بازار جهانی ساعت های مچی به وجود آمده است، که علاقه مندان زیادی را شگفت زده کرده است. ساعت های اتوماتیک، همچون ساعت های مکانیکی عمل می کنند، و سیم ها و چرخ دنده های پیچیده زیادی که سبب حرکت عقربه های ساعت می باشند، آن را تشکیل می دهند.

جالب است بدانید که ساعت های اتوماتیک، فاقد باطری می باشند و به صورت خودکار، از مقدار حرکات روزانه مچ دست فرد، شارژ و کوک می شوند، و این تفاوت ساعت های خودکار با ساعت های باطری دار می باشد. کوک شدن این نوع ساعت های مچی بدین صورت است که با حرکات روزانه فرد، یک وزنه بسیار کوچکی که در ساعت تعبیه شده است، نیز به حرکت در می آید، و در حین حرکت سیم تاب دار را به خوبی کوک می کند. نا گفته نماند که ساعت های بدون باطری، دارای یک مکانیزمی برای ممانعت از حرکت و فشار بیش از حد وزنه به سیم نیز می باشند.

مقایسه ساعت اتوماتیک با باطری دار

تعمیر و نگهداری ساعت‌های خودکار به مراتب از ساعت‌های باطری دار، ساده تر می باشد. این نوع ساعت ها تقریبا هر پنج سال نیازمند به روغن کاری و سرویس قطعات هستند. اگر ساعت‌های مچی اتوماتیک به طور مداوم و روزانه مورد استفاده قرار بگیرند، دیگر به کوک شدن و به اصطلاح به (Winding) و یا مراقبت‌های ویژه‌ای نیازی پیدا نمی کنند. ولی اگر به مدت دو الی سه روز کنار گذاشته شوند و هیچ حرکتی نداشته باشند، جهت استفاده حتما باید آنها را یا به طور دستی  و یا با استفاده از دستگاه‌های کوک ساعت، کوک کنید و سپس استفاده نمایید.

در مورد میزان دقت در عملکرد نشان دادن زمان، باید بگوییم که این ساعت‌ها تقریبا دقیق می باشند، اما این توانایی را دارند تا در هر روز تا ۸ ثانیه با عقب افتادگی مواجه شوند. البته قابل ذکر است که این مقدار زمان، در ساعت های مختلف متغیر است، زیرا وابسته به مواردی همچون سن و کیفیت ساعت می باشد. اما در نهایت باید بگوییم که دقت ساعت های باطری دار در نشان دادن زمان به مراتب بیشتر از ساعت‌های اتوماتیک می باشد.

بهره گیری از دانش فراوان در ساخت و تولید ساعت های اتوماتیک توسط صنعتگران حرفه‌ای و همچنین وجود دقت و ظرافت فراوان در آنها سبب شده است که اغلب ساعت دوستان این نوع ساعت ها را به ساعت های باطری دار ترجیح دهند. زیبایی، راحتی استفاده، نیاز کم به تعمیر و نگهداری، دوام فوق العاده، و ساختار پیچیده هم از دیگر عواملی است که سبب روی آوردن افراد زیادی به این نوع از ساعت های مچی شده است.

مزایای ساعت نبضی

  • عدم نیاز به باطری و کوک دستی
    با توجه به اینکه ساختار داخلی این نوع ساعت ها شبیه به ساعت های مکانیکی، می باشد اما باید بگوییم که ساعت مچی نبضی نیازمند باطری نمی باشند، و بلکه با حرکات روزانه مچ دست، به صورت خودکار کوک می گردند و نیروی لازم برای موتور را تامین می کنند.
  • حرکت پیوسته و یکنواخت عقربه ها
    دقیقا شبیه به ساعت های مکانیکی، عقربه ها در ساعت های اتوماتیک هم به شکل روان و یکنواخت و در حالتی پیوسته حرکت می کنند و به صورت تیک تاک زمان را نشان نمی دهند، و در مقایسه با ساعت های کوارتز، حرکت عقربه ها از صدای کمتری برخوردار می باشد.
  • تولید توسط مهندسان با دانش روز
    ساعت های اتوماتیک با بهره گیری از دانش روز و طراحی مهندسان حرفه ای ساخته می شوند و با ورود به عرصه صنعت ساعت سازی سبب تحول در آن شده اند. ساخت و تولید این نوع ساعت ها توسط برند ها و شرکت های ساعت سازی مطرح در جهان سبب شده است که افراد زیادی برای استفاده از ساعت های مچی، این نوع ساعت های اتوماتیک را انتخاب کنند.
  • تعمیر و نگهداری ساده
    تعمیر و نگهداری ساعت‌های اتوماتیک در حالت ساده ای قرار دارد. و به طور میانگین می توانیم بگوییم که تقریبا هر پنج سال نیازمند به روغن کاری و سرویس قطعات می باشند.

معایب ساعت اتومات

حساس به عوامل محیط

ساعت های اتوماتیک به تغییرات محیطی همچون وجود رطوبت، گرد و خاک، وجود مغناطیس و.. حساسیت دارند و لدر حالتی قرار دارند که در برابر آنها نیازمند مراقبت می باشند. و همینطور اینکه از وارد شدن ضربه بر این نوع ساعت ها به شدت باید محافطت کرد.

نیاز به کوک

ساعت های اتوماتیک اگر به طور مداوم و روزمره استفاده شوند، به کوک کردن نیازی پیدا نمی کنند، اما زمانی که برای مدت چند روزه کوتاهی استفاده نشوند، با توقف روبه رو می شوند و برای اینکه بتوانند مجدد به کار بیفتند باید به طور دستی و یا با دستگاه کوک شوند.

کم شدن میزان دقت عملکرد با گذر زمان

گذر زمان و استفاده سالهای طولانی از ساعت های بدون باطری، سبب می شود که دقت عملکرد و نشان دادن ساعت دقیق در این مدل از ساعت های مچی پایین بیاید. که این مطلب بدین معناست که هر پنج سال نیازمند سرویس و تنظیم موتور می باشند. البته قابل ذکر است که وجود عوامل آسیب زننده محیطی و همینطور کیفیت ساخت ساعت نیز بر این انجام تعمیر موثر است.

قیمت زیاد

ساعت های اتوماتیک در مقایسه با ساعت های باطری دار دارای قیمت بیشتری می باشند، و به تعبیری باید بگوییم که هنر مهندسی ارزان فروخته نمی شود.

 

 کلام نهایی

ما در این مقاله مطالبی پیرامون دو نوع از ساعت های اتومات و ساعت های کوارتز را برای شما بیان کردیم و در نهایت مزایا و معایب ساعت های بدون باطری و یا همان ساعت های خودکار را ارائه دادیم. شما در هنگام خرید ساعت باید انواع آنها را بشناسید و ساعت مچی را طبق سلیقه و همچنین بنابر نیازمندی های خود انتخاب کنید. به جهت راحتی در استفاده و ظاهر زیبای ساعت های اتوماتیک ما این نوع ساعت ها را به شما پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
بستن
مقایسه